Broddar och snösulor...

Så här nu i snötider så får man ju göra det bästa av läget tycker jag... Sulor, broddar, guldskor osv...

Snösulor är ju super att ha på och dom funkar verkligen, så länge det inte går hål i dom för då spelar det ingen roll om dom finns där eller inte hästarna får styltor ändå...
Jag själv har faktiskt aldrig haft snösulor på Sessan eller Lillen... Lillen pga han inte har skor och på Sessan för att hon helt enkelt nästan aldrig får styltor...
Det finns ju vissa hästar som får det lättare än andra osv detta beror helt å hållet på HUR dom sätter ner hovarna och om dom vilar eller trippar mera i steget...

Sessan trippar ju mera och sen tror jag hon sätter ner hoven med tån först så det packas inte på samma sätt...
Tror däremot att när Lillen får skor på sig så kommer han få ha snösulor vintertid då han har ett mera vilade steg och inte alls lika kvick i sina rörelser som Sessan är...
 

Sen dessa broddar... Jag blir kräkfärdig på detta skit eg... Världens bästa grej och nödigt men hur många har vi inte svurit över dessa isbrodd???
För Sessan är det rätt bra att gå med brodd faktiskt har jag och hovslagaren kommit på då hon ändå behöver komma ut i trakterna... eller det var så innan iaf innan vi fick rätt på hovar...

Men broddar måste ju på och dom jag föredrar är Elitbrodden som nästan aldrig ställer till beskymmer varken när dom ska på eller av... Sen slits dom inte ner lika fort som "vanliga" brodd...

Sen låter jag faktiskt Sessan gå med brodden runt om dygnet runt, visst hon går med Lillen i hagen och råkar hon sparka honom så blir det ju broddhål men hellre det än att det blir en senskada eller liknade om hon halkar runt...

Sen till att transportera med brodd... Det rekommenderas ju att INTE köra med brodden i MEN jag kör alltid med dom i, fast med boots under transportskydden... För Sessan tex står extremt stilla när hon åker och hade aldrig velat lasta ur henne på halt underlag där hon riskerar att halka när hon sätter bakhovarna utanför lämmen...

Sen är det ju det här med 2 eller 4 brodd i skorna... Jag har alltid haft bara 2 - alltid glömt att be om 4 i framskorna... Men funderar på om jag ska komma ihåg det iår ;)... MEN bara i fram då det är så lätt att dom trampar sig om dom har bak... baltramp vetni...
 

Liten sammanfattning från allt detta babbel... Tipset är att köra med brodd runt om jämnt, om du inte har en otrolig häst i transporten eller den sparkar lätt mot andra hästar...
Sulor på om dom får lätt styltor, annars tror jag det är bäst att låta bli, just för hovkvaliten... sen tror jag även att skorna sitter bättre.. för mig att nån sa det...


Sen så har ju Lillen varken broddar eller sulor då han går barfota denna vintern oxå... Men han klarar sig bra :) 

 

HUr gör ni??
Har ni snösulor??
broddar 24/7 eller endast vid ridning m.m... ???

 bild: http://www.hastfolk.se/Handbok/bilder/Jeopardy.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0