long time no see...

det var ett tag sen men datorn har inte riktigt varit prio 1 och sen har det varit så mkt annat så bloggen har fått vara... Funderar fortfarande om jag ska komma igång rejält till hösten när Lillen ska få börja jobbas. För nu är det nämligen helt dött när det gäller hästarna iaf ridmässigt... Sessan rids men har lite halvledigt och Lillen har ju vila som ni vet.

Däremot då har han stått hemma nu i 2 veckor... Fick ta hem honom lite akut förrförra onsdagen då han hade blivit sparkad på framknät och det blödde rätt rejält... tyvärr hann vi dit försent för att det skulle kunna sys så jag har haft ett rent helvete med att få det bra. Han svullnaden nämligen upp och feber som kom och gick. Men efter en vecka så gav sig det. Är ju självklart svullen över såret men det lägger sig allt med att såret läker och nu äntligen för 2 dar sen fick jag en någorlunda skorpa på det... Så dom båda har i princip stått på boxvila i 1 ½ vecka tyvärr. Sen så hade han ju mugg när han kom hem... Och i lördagsnatt så testade vi att låta dom gå ute på natten och kollade till dom på söndagmorgon innan jag åkte till Liseberg... Då står hästen på 3 ben och muggen har brutit ut rejält...
Så igår måndag så skrubbade jag som aldrig för, Simon höll honom och jag fick bort alla små mugg skorpor och smörjde honom, släppte sen ut honom och idag när jag var där så var han helt ok i benen lite svullen på båda bak men mkt är borta och han haltar inte eller nått som skulle göra så han ska stå inne.

Så som ni förstår så var sparken på knät var droppen på allt skit han haft på betet och vi tog plötsligt hem honom. NU går han på en dunder bete med 6 andra hästar (beauty en av dom) och äter upp sig då han tappat MASSA i vikt och muskler. Han stödfodras men lusern, betfor och nu även kornkross... Så nu börjar en återuppbyggnadstid och i september är den totala vilan slut och jobbet på marken börjar...

Känns som jag ångrar lite att jag skickade iväg honom då han rasade nått grymt och han var ändå lite små rund när vi släppte, nu är han insjunken och musklerna som fanns då är borta... Men man lär sig och detta är helt enkelt ingen beteshäst utan kommer from nu endast få gå på bete hemma på stallets STORA gröna hagar... Tänker inte ta några flera risker när det gäller honom.

Beauty mår prima och trivs så bra med dom nya kompisarna och har klarat övergången till dygnet runt vistelse bra även om hon tas in då och då för att vila... Men hon kommer hållas utan för bloggen en del iom att hon är till salu... Men ni får uppdateringar då och då om henne...

Sen blir det nog så att det blir då och då inlägg framtills Lillen sätts igång... Känner att bloggen kommer ändå handla mest om honom och hans utbildning och just nu finns det inget mera att skriva förutom hur det går med återuppbyggnaden men det är ju inget jag kan uppdatera om varje dag... Så i september så startas nog bloggen igång men innan det så ska jag njuta av min "hästledighet" eller halv ledig ;) och blir skåne oxå.. Bodde ju 3 veckor hos babe i början av sommaren och nu har han bott här i 1 månad om jag inte minns fel... så blir ner till skåne i aug oxå...


MEn nu ska jag sluta tjöta... Blir nog en del videobloggande om jag bara får igång det via mobilen, lättare så än att skriva via den :) Så ni ändå får uppdateringar om Lillens mående :)

Men vi höres och synes :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0