gastroskopi

Tänkte berätta lite om vad jag gjorde idag på Halmstad sjukhus. Som nu nog har förstått nu så håller dom på att utreder min problem och därför ville min läkare göra en gastroskopi.


Allmänt

En gastroskopi innebär att en läkare undersöker magens inre med ett så kallat gastroskop. Gastroskopet består av en böjlig slang som leds ner till magsäcken genom munnen. Läkaren kan även ta vävnadsprover och genomföra olika behandlingar med gastroskopet.

Man kan behöva gå igenom en gastroskopi om man till exempel har ont i eller besvär med magen. Undersökningen kan bland annat visa om man har svamp, en tumör, ett sår eller en inflammation.

Om man använder insulin, tar blodförtunnande medicin eller har problem med hjärtat ska man berätta det för läkaren.

Hur går undersökningen till?

Innan undersökningen får man lokalbedövning i halsen. Därefter ligger man på en brits medan läkaren undersöker med gastroskopet. Det gör inte ont, men en del kan tycka att det är obehagligt och kan behöva få lugnande medel innan.

En undersökning tar vanligtvis inte mer än tio minuter.

Källa: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Undersokningar/Gastroskopi/

 
meidi.gangsterville.org


Kan säga att detta var det värsta jag varit med om i hela mitt liv... Trodde att detta går väl fort och det sa läkaren men visade sig sen att jag var en av dom som det tog lite längre tid pga mina panikattacker...

För kan säga att panik fick jag, ena stunden hyperventilerade jag och andra så slutade jag att andas och bara låg... Hade min kära bror med mig in och hans hand kramades sönder och han fick nog några ggr hålla i mig lite så jag skulle ligga stilla... tom läkaren försökte lugna mig genom att klappa mig på kinden och prata lugnt med mig...
tårarna bara rann och kändes som jag låg där i en evighet med den där satans slangen i halsen och kände hur han vred den osv i halsen oxå... Tror det var det som var det läskigaste att jag inte kunde kontrollera det hela utan jag bara låg där...
Och ska man vara efterklok så skulle jag nog haft lugnade...

tror dom tog 4 prover varav ett var på magsäcken (tror) för att kolla detta med B12 bristen jag har... Det var lika bra tyckte läkaren...

Det var en otroligt bra läkare som berättade bra hur det gick till och förstod min panik...

jag tänker fan aldrig mera göra detta och om jag måste så är det med lugnade och mera bedövning i svalget... annars no no...

Har fortfarande ont i halsen typ öm men annars ingetting... Antar att det är borta imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0