Markträning

När jag tränar backning med mina hästar så använder jag mig av antingen handen (Sessan) eller spöet (lillen) och så rösten...

Jobbar oftast mina hästar med träns och kedja eller grimma och kedja... Då lägger jag kedjan över nosen och fäster haken på andra sidan i sidostycket, så det går igenom första ringen, över nosen, ner igenom andra ringen och upp till ringen som nackstycket fäster i... Jobbar helst med lina eller ett lång grimmskaft då jag ändå vill ha lite space från hästen...

Kommandot för backa är enkelt  "BACKA" eller "BACK". Säger detta rätt kort och drar inte ut på någon bokstav...

PÅ Lillen så står jag antingen framför eller vid sidan och lägger spöet horisontellt och säger back och för spöet närmare honom (nuddar aldrig) då brukar han backa... Är det så att han inte backar så nuddar jag honom med spöet och förstärker ordet "BACKA"... 

Sessan höjer jag bara handen på lite eller så säger jag BACK till henne så backar hon, hon är ju mera tränad än lillen ;)

Backar dom inte rakt så använder jag spöet och lägger på sidan som dom går åt, Sessan blir det att jag höjer den handen som hon går åt...


När jag ber om sida så står jag vid sidan, ungefär vid bogen...har lös lina/grimskaft och lägger spöet rakt fram och säger "Sida" om jag ska fortsätta några steg så över går SIDA till "ÖPP"

Brukar lägga spöet emot överdelen på benet, typ låret varje gång dom lyfter det i början, sen endast röst..

Lyssnar dom inte utan bara går framåt så tar jag förhållningar tills jag känner att dom släpper linan lös...




Tänkte göra ett video inlägg där jag visar mera praktiskt hur jag gör, lättare att förstår då kanske ;)


vad brun Lillen var förra sommaren :O

Kan man få något bättre än dessa två <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0