amazing

Innan jag lägger mig måste jag bara berätta om underbara Sessan... Hon var helt fucking amazing idag... Red självklart inte men då jag bestämt mig att detta året INTE ska bli som 2010 så ska hon gå så mkt som möjligt och verkligen få tillbaka sina muskler så longerade jag...

Dom som känner mig vet att jag ALDRIG longerar mina hästar då det gör mer skada än nytta men då jag inte rör mig så bra just nu så fick jag faktiskt charma till mig ett par inspänningstyglar och longera henne...

Och fy fan va hon gick bra... Älskar ju att jobba hästar från marken, faktiskt mer än att rida då man ser allt på ett annat sätt, man ser steget, ser på ett annat sätt vilken muskel som inte hänger med och uttrycken´i ansiktet på hästen...

I början var hon inte alls glad i inspänningstyglarna utan slog en del men när jag började aktivera henne och be om jobb så jobbade hon som fan... ökade, samlade ja allt jag bad henne om... Tog in henne på riktigt små¨volter och då hade jag helt lös lina och hon travade helt själv till jag bad henne att öka volten igen...
Fick henne verkligen att röra sig genom hela kroppen både i skritten och traven...

Galoppen var lite svårt och det fanns liksom inget mellan läge först mellan ökade och mega samlad galopp men tillslut fick vi till det oxå... Jag var skit glad för det gav mig lite mera insikt i vad som behövs när jag väl sitter och rider henne...

Ett problem som jag och sessan har är att när man ställer en häst och formar den inåt så ska eg insidan kortas och utsidan gå kvar och inte sträcka ut dom musklerna men Sessan gör så att hon länger utsidan och går kvar med insidan som innan... Och nu kunde jag verkligen få henne att göra det korrekt utan att det blev tjafs...

Så nu blir det en del jobb från marken och sen när ryggen tillåter så ska det bli styrke träningar med stuts osv... Nu jävlar är vi på G...



 



P.S I början på Februari så ska jag sätta igång Lillen oxå...  Ska även se om jag hittar någon duktig person som kan hjälpa mig med träning inför 3 årstest i maj (tror jag det är) + att hitta nånstans och någon att löshoppa för :)

Kommentarer
Postat av: sanna

åh va roligt att de har gått så bra :D

2011-01-20 @ 20:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0