Tips...

Tänkte ge ett litet tips till er som har mugg hästar eller rasp hästar oxå :)

Lillen som några av er vet fick rejäl lymfangit förra vinter som resulterade i pencillin, hårtork, tvättande - ja ni vet...

Iår har han klarat sig dels pga MKT bättre hagar men även om jag ser minsta tecken på mugg eller rasp så behandlar jag.

Jag använder mig av ett schampo som finns på apoteket Klorhexidin ( stavas även med C ) Är ett schampo som är bateriedödande.
Och sen en salva salsyvase 2 % som oxå finns på apoteket.

Gör så att jag tvättar området blir faktiskt att jag tvättar hela ben eller ändå upp till knät/hasen med Klorhexidin utspätt i ljummet vatten. Tvätta mkt och nogrannt. Låter det sen stå och verka i 10 min innan jag tvättar av det igen...

Torkar sen antingen med handduk eller hårtork - beroende lite på hur illa det är... Tänk på att det ska vara så torrt som möjligt.

Sen går jag på med Salvan... och masserar in det och pillar bort lösa skorpor...

Upprepar behandlingen varje dag till det är borta...

Är det riktigt illa så kan man få utskrivet av veterinären Örondroppar till hund (kommer inte ihåg namnet)... Man droppar bara på lite på området så verkar det - är super... Men som sagt då behövs veterinären...

Kan säga att schampot och salvan är det bästa jag investerat i och i år så går Lillen utan mugg/rasp och dom få ggr han har fått lite så har jag varit där direkt...




 - Numera ser flaskorna ut annorlunda...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0