Nosgrimmor...

Satt och funderade häromdan på en sak som faktiskt gjorde mig lite små sur. Läser en del hästbloggar där jag reagerat på hur folk ser på nosgrimmor... 

Vet EN enda av dom bloggarna som faktiskt är ute efter nosgrimmans effekt. Medans nån har köpt tex en repnosgrimma för att det är snyggt ?!... Detta är helt FEL om ni frågar mig. En repnosgrimma är grymt skarp och ska inte användas i onödan och få hästar behöver faktiskt det. Vi hade en på jobbet som vi satte det på men har för mig att det uppskattades inte och vi bytte ut den.

En del folk väljer nosgrimma utifrån utseendet - har dom glömt att dom har en funktion?
Folk som sätter pullarnosgrimma på hästar bara för dom passar in det sen om dom behöver det är en annan sak.

Jag själv använder mig uteslutande av achennosgrimman eller låg nosgrimma. Rider ju med låg på unghästen då det är en nosgrimma som passar unghästar iom att i deras munnar händer det en del som saker och en hög nosgrimma kan störa. Sen att jag inte alls tycker han är snygg i det spelar faktiskt inte nån roll för jag ser till vad som funkar på honom.

Sessan går men achen + snokrem då det är de hon funkar super med, ibland åker den låga på men det var längesen.
Pullarnos åker ENDAST på om det är hårt galopparbete ute då den underlättar andningen men annars inte för hon behöver inte den.

Men att sätta en nosgrimma på hästen bara för att den är snygg i just den nosgrimman är hel idiotisk enligt mig, visst ska det se bra ut men först får funktionen och vad hästen behöver.

Sen hur hårt man ska spänna dom och inte är ju en delad fråga, jag som jobbat i tävlingsstall med lite utländska influenser där vi spände rätt hårt så har jag INTE tagit med detta hem till mina pollar utan jag spänner nog rätt lagom.
Låga spänns inte så hårt utan jag får in dom fingrarna man ska spänner lite lösare på Lillen då han fortfarande inte riktigt fattat vrf den remen ska var över nosen haha.
Men sessan spänner jag lite hårdare.
Achenspänns oxå ungefär som det står i boken, kanske drar ett hål till men snokremen är inte hårt dragen.

Sen detta med att rida utan, visst fine men det är inte min stil, nosgrimmorna är där för en funktion och upplever att om man har nosgrimma så ligger bettet ytterligare lite stillare och det vill jag...

Tänker inte dra alla nosgrimmor då jag tror att ni som läser säkert vet vilka det finns och funktionerna som dom gör. Men Snälla tänk efter innan ni väljer nosgrimma till er häst, behöver den denna eller väljer jag bara för att det är snyggt?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0