Grovfoder

Jag kom till insikt för några år sen att grovfoder var viktigare än vad jag trodde då. Körde på dom här 7-10 kg eller vad det nu var på beauty och visste typ inte bättre...

Men så när jag började med hönät till henne för 4-5 år sen så ökade ju mängden iom att man fyllde en sån eller två och hängde in vilket resulterade i att hon stod aldrig utan mat inne.
Det var nog i denna vevan jag började räkna foderstater om jag minns rätt...

Men men efter detta så har jag blivit sån att för mig är grovfoder det viktigaste i mina hästar foderstater och jag är en av dom som föredrar fri tillgång på grovfoder.
Har stått på 2 ställen där det varit fri tillgång på hösilage och det har alltid funnits balar ute i hagarna och i boxarna stod alltid mina med 2 stora fyllda hönät och jag såg till att dom aldrig stod utan.
Hönätet var mest för att dom inte skulle drar runt allt och minska foderspillet inne.

Nu i detta stallet jag står i har även dom fri tillgång vilket som ni säkert förstår jag älskar... Riktiga höhäckar eller vad det kallas och två stycken till och med...

Inne står dom även på fri tillgång i form av massor av mat.
Och NEJ mina hästar är inte tjocka för detta, iom att jag behöver inte alls ge dom så mkt kraft och dom ingen av mina hästar hets äter eller äter sig tjocka utan äter så dom får sitt tuggbehov tillfredsställt.... Och detta har även varit super för lillen som behövt så mkt mat iom han växt så mkt + svårfödd...

Så jag föredrar att fodra med främst grovfoder och då med fri tillgång och sen lägga till kraft när man fått analys och hur mkt hästen presterar.
Luddigt inlägg men tror ni förstår vad jag vill få fram...

Vad tycker ni, fri tillgång eller inte????


Kommentarer
Postat av: Lotta med Wille

Fri tillgång!!

Min svårfödda herre behöver det.. Just nu har vi tyvärr inte möjlighet att ställa balar i hagen men han och hans kompis får totalt 10kg hösilage morgon och lunch och sen får han 4kg vid insläpp (precis vad han hinner äta upp) och 5-6kg på kvällen.

Inte för att det räcker med lite kraftfoder för det men han är nöjd och glad!

2011-10-17 @ 19:16:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0