Foder till mina hästar...

Det finns ju hur mkt som helst att välja på i foderväg till våra små älsklingar och jag kan säga att jag har alltid varit en färdigfoder person, varför hålla på att krångla med en massa foder när man kan köpa ett foder som innehåller oftast allt man behöver ???

Jag har sen 7 år tillbaka fodrat Sessan med Müsli - då hette den Red Mills som numera heter Krafft - Blå. Det är exakt samma müsli bara annat namn :)

Det är en havrefri müsli ( sessan kan inte äta havre) som det finns allt i.... Det enda tillskottet jag ger är xtra salt och kalk då halland har kalkfattiga beten.
Det är en super müsli som hon har funkat på hela tiden, den är lite åt det dyrare laget men ack så värt, aldrig en kolikhäst, lös i magen, fallit ur eller matt... Enda nackdelen är att påsen gärna skulle varit 25 kg och inte bara 20 kg;)
nu i höst kommer nog ev Lillen oxå få äta denna müslin då han funkar rätt bra på den oxå, han blir lite för laddad med havre.


Sen så får dom båda betfor, alltid gett hästarna betfor och skulle aldrig ta bort det, om jag absolut inte måste såklart. Det håller magen i trim och hjälper till med återställningen efter pass...Sen så ger jag ju tex kalk som inte kan ges torrt så där är betforen super.
Men av detta får hästarna inga direkta mängder utan mest för magen.



Sen äter även Lillen lusern. Detta är för han behöver xtra protein och sen så faller han så grymt lätt ur. Alltid ätit detta sen jag fick honom och även beauty gick på detta i våran ( istället för musli ) då vi hade så proteinfattigt hösilage men för mkt energi.
Detta för Lillen ungefär 1½-2 kg om dan under höst/vinter/vår... Allt för att hålla honom i form.



Sen nu i sommar har han även ätit kornkross, mest för att få hjälp med att ta igen allt förlorat hull och energi, detta lär jag nog dock ev ta bort sen när jag börjar fodra med müsli igen... Kanske att han får lite lite men tror inte det...


Sen så är det kalk och xtra salt som hästarna får som tillskott. Sessan svettas en del så därför får hon det.  Kalk får dom pga som jag sa att Halland har kalkfattiga beten och då behövs tillskott. Köper en 25 kg säck som lär aldrig ta slut känns det som... Men man ger så liten så då finns det ju kvar ;)
Och sen b-vitamin höst/vår.

Och sen så får dom hösilage - fri tillgång på detta stället... Mina hästar har nästan alltid fått gå på fri tillgång på grovfoder då jag tycker det är absolut det viktigaste i foderstaten, är även noggrann med analysen.
Så dom har alltid hösilage - ser till att det finns kvar lite när jag fixar boxarna om inte så höjer jag mängden.


Det är en del foder men kan säga att det är några mängder kraft som får, Sessan får jätte lite jämnfört med foder anvisningarna på påsen, Tror hon får runt hälften av det hon ska ha när hon är i fullgång av den enkla anledningen att hon inte behöver mera...
Lillen får ju större mängd men det är lusernen som tar all plats i hinkarna :P och den är ju grovfoder...

Så min foderfilosofi har alltid varit att ett bra grovfoder är prio 1, sen kraft och sist men inte minst tillskott... För får hästarna bra foder så behövs det inte en massa tillskott och framför allt inte när man har färdigfoder.

Sen fodrar jag med ögat, mår hästen bra ser man det.

Bilden är från våran 2009 - Första gången Sessan och Lillen träffas...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0