Lillens första pass sen vilan!!!

Idag satt jag äntligen återigen på Lillens rygg. Har ju varit 16 veckors vila för honom men nu kör vi på igen. Min första tanke var att jobba honom mkt på lina och töm hela september men då lina sliter mer än gör nytta då han inte går 100 % balans och sen busar han för mkt... Vill att detta ska gå lugnt till och han ska få en bra igångsättning... Så jag satt faktiskt upp istället, där kan jag hjälpa honom till balans och faktiskt lättare att häva bocksprång osv uppe på ryggen än vid änden på en lina tycker jag...

Skrittade såklart bara idag och det hela var väldigt vilkorslöst, red i paddocken och gjorde en stor åtta, vanliga 20 m volter, halter vid varje bokstav osv saker som inte sliter eller behöver nån styrka för utan mest kolla så han kom igång gas,broms och svängfunktionerna funkade :P Det gjorde dom, även om han tänker lite för mkt upp - bak men redan efter detta passat fick jag bättre framåtbjudning och en himla lågform på honom...

Det är bara att sitta där med en iof lite bredare hand men stilla och han söker sig neråt och mot ett stöd... Kallas oförstörd häst:) Tycker det är rätt fräckt att dom gör det så automatiskt så tidigt i utbildningen...

Skrittade "av" på grusvägen som går runt stallet och han var så duktig, kollade på lite saker men då mest av nyfikenhet och inte av rädsla...

Däremot så har han kaxat till sig rejält sen i våras... NU är det lite mera GO i honom på nått sätt och lite mera med på noterna. Sammarbetar men har lite mera humör - kan själv... Tycker bara detta är kul då jag är inte den som ser någon tillfredställelse med en häst som går som en robot som har en ON/OFF knapp... Så detta ser jag positivt :)


Bild från idag, lindade bara fram då jag var osäker på vad han skulle tycka om bak nu när det var så längesen sist. Men imån åker det på runt om. Sen fick han ha Sessan förbygel vilken jag vet är för liten men vill ha nått om han kör igång med en bockserie så jag inte sitter med sadel på röven ;) Får införskaffa en i hans storlek snart.
Som ni ser kunde jag inte knäppa den översta knäppningen på den men den satt bra ändå och still var sadeln :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0