så förbannad...

Vissa stunder för oss ryttare och även bilister så är det faktiskt jobbigt att möta på ett ekipage eller bil ute... om vi ser från ryttaren perspektiv så tycker iaf jag att det är lättast när bilisten kör om försiktigt men ändå i rullfart... Upplever sig att hästen blir stressad av en bilist som ligger och tycker försiktigt försiktigt i baken eller om dom susar förbi som en annan blådåre...

Kan säga att jag iprincip aldrig stannar mina hästar när det kommer bilar bakifrån eller framifrån utan hela tiden håller hästen i rörelse - Sessan är 100 % trafiksäker och går numera dagligen på rätt hårt trafikerade vägar och står i väntan mellan bilar för at komma över korsningar osv...

Lillen är so far inte rädd för bilar, traktorer eller nått då han aldrig blivit skrämd och alltid gått med säkra hästar vilket är skönt men idag höll det på att smälla när jag tog in dom...

för att komma till stallet från hagen så behöver men gå en PYTTE bit på en asfaltsväg som bilisterna ibland kan tuta på rätt bra men i princip alla visar respekt för oss som går med hästar och antingen väntar på att hästägaren vinkar förbi dom eller stannar så man kan komma förbi med hästen/hästarna...

Men idag när jag tog in mina så stötte jag på världens stolpskott som jag undrar fan vrf hon hade körkort... Hon kom bakom oss när vi gått ungefär halva biten på vägen och ser att ena hästen ( lillen inte går in mot diket utan går kvar så det är svårt att komma förbi... Istället för att vänta så tror ni inte kärringen lägger sig och pressar bakom oss... Sessan bryr sig inte men Lillen blir lite orolig och när hon gör ett försök för att tränga sig förbi bokstavligtalat så skuttar Lillen ut ivägen!!! Som tur är bromsade hon och jag stannade och skriker saker som nog inte ska skrivas här;)... Nu snackar vi om att vi var bara några meter från grusvägen vi går in på och hade bara fanskapet väntat så hade inte lillen behövts känna sig trängd... Önskar att jag hade stannat henne och frågat vad hon höll på med men lillen behövde en lugnade hand och vrf lägga energi på en sån???

Vrf kan inte folk förstå att hästarna kan bli rädd och va fanken får hon utav att ligga och pressa??? hade nu Lillen blivit påkörd eller sparkat till bilen så hade hon ju ändå åkt på kostnaderna själv???

NU hoppas jag detta inte har satt sig i Lillen huvud och att han kommer fortsätta ha samma goa inställning till våra med trafikanter på 4 hjul ibland mera;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0