Lillens igångsättning/höst

Okej om jag skulle försöka få ner på ett ungefär hur Lillens igångsättning kommer gå till. Kommer komma lite mera detaljerat typ med veckor osv men sen har ni ju hans veckoschema som kommer komma upp varje måndag så ni ser vad han kommer få göra...

Men iaf tanken är att han ska endast skrittas i 2 veckor, då är det verkligen bara skritt och med fokus på att vi går tillbaka och repeterar typ gas,broms svänga osv. Så att jag känner av vart han står efter vilan...
Kommer bli mkt ute hoppas jag på och att vi kommer ifrån paddocken. Detta blir ju lättare när han fått skor då han är ömfotad. Men sen blir det ute, får charma stallkompisarna ;) Sen kommer han inte gå varje dag utan kanske varannan - 2 dar i rad, vila osv...

Under denna tiden och eg under hela hans höst nu så kommer det vara mkt trafikträning då vi står där det går mkt trafik och man har liksom inte mkt att välja på om man ska komma nånstans så måste man ändå leka lite bil hihi... Men är inte så jätte orolig för detta då han innan har varit sten cool bland bilar men sånt kan ju ändra sig.

Sen är tanken att börja jogga honom nån vecka innan jag lägger in lite galopp. Allt görs ju så lite så det gör ingetting att jag börjar redan med traven och galoppen. Blir ju mest galoppfattningar och att han ska tänka framåt i allt han gör...

Sen när han känns redo som kommer vi ju komma in den stadiet där hoppningen kommer in. Jag kan inte säga nån direkt vecka eller så när hindrerna tas fram utan detta kommer bli när han känns redo för det. Enstaka bommar osv kommer han får känna på tidigare men själva hoppningen får komma när det kommer helt enkelt. Beror ju mkt på hur han känns och om han kommer in i växtperiod eller om nått annat händer. Ska iaf upp till min gamla tränare och få hjälp sen när vi hoppat lite, så jag får allt rätt från början.

Sen kommer han växla uppsutten träning med jobb på tömmen vilket är viktigt för mig, så minst 1 dag i veckan kommer han få gå på töm.
Och så ska han få löshoppa lite oxå, detta blir innan vi själv hoppar som ett ekipage :) Frächa upp minnet från i våras :)

Sen kommer det komma in vilor oxå under hösten nån vecka då och då kommer det bli och sen blir det vintervila, har inte bestämt riktigt när detta kommer bli men dec/jan nångång.

Jätte luddig text och ni ska få en bättre sen men nu vet ni iaf på ett ungefär vad som kommer hända för Lillen i höst...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0