Ouppfostrade hästar och blåögda ägare...

Nått som jag inte förstår är hur så många hästägaren kan blunda för hur sin häst är uppfostrad. Hur man kan tillåta buffande, dragandes osv??? värst är det om jag står inackoderad och kanske även andra och inte bara en själv handhar med hästen. Jag har stått i stallet där hästägare i princip blundat för hästens ouppfostrade beteende och i vissa fall tom skrattat åt det...
Jag tål inte sånt att ägaren inte tar tag i problemet utan hoppas på att hästen ska sluta med det bara sådär... Men hästen vet ju inte att den gör fel innan den får sig en tillsägelse och man jobbar bort problemet och det tycker jag faktiskt är ägarens jobb och inte den personen som tillslut inte orkar med dragandet eller bitandet tex...

Jag har alltid varit rätt "hård" i min uppfostran på hästarna, nu menar jag inte att jag slår in i det i huvudet på hästarna men jag ger mig inte och godtar inte ett tjuvnyp då och då, för som vi alla vet är att oftast så ger man hästen lillfingret så tar den hela handen...

Jag är sån som tar tag i problemet och jobbar bort dom... Har jag en dragandes häst så jobbar jag först med tex kedja för att sen ta bort den då målet är med alla hästar att dom ska gå med grimma och grimskaft där skaftet inte är sträckt eller som nått fixerade för hästens huvud.

Lillen tex har gått en del med kedja då han är en stark kille men även för många velat ha det för att han är så stor... Jag själv tar aldrig in honom med kedja då jag det inte behövdes men Lillen är en sådan häst som behöver ha ett rätt löst grimskaft och inte en massa dragandes för då blir han bara stressad och man lockar fram problem...

Därför har jag endast longerlina över nacken + träns när vi är iväg eller går ut och går... det eller hackamore... Då kedja oftast gör honom osäker...


Jag vet hästägare som är för snälla och därför inte vill göra en korrigering utan ber någon annan, jag har själv haft dom som bett mig och visst kan jag göra det om jag ska handha hästen dagligen och sen såklart beror ju det på vad problemet är... Jag tar hellre den dusten 1-2 ggr istället för varje gång man tar in osv...
Sen finns det dom ägarna som känner till problemet mkt väl men det funkar när dom tar hand om hästen tex att bygga upp respekt för dom genom styrka tex men sen så tar hästen ut sin energi och bus på någon annan som tar hand om den...

Jag har varit med om allt möjligt men det gör mig rädd att man ser, läser och upplever så många ouppfostrade hästar speciellt när det är så stora djur och vi är så små vilket gör det hela farligt...


NU är jag inte på några sätt rädd för våra fina fyrbenta vänner utan jag hyser stor respekt för dom och tycker att man ska ha pli på sin kompis...sen som någon skrev att hon tyckte att många var så rädd och man får räkna med avramlingar, sparkar, bet osv... Jag kan köpa avramlingar för det kan man göra även om hästen står still men allt det andra???

Tycker att sånt tänkade är bara oansvarigt och nästan som en liten ursäkt till en ouppfostrad häst... jag har blivit sparkad 3 ggr i hela mitt hästliv... Alla 3 ggr av föl...
¤ ett föl tvärvände när jag skulle sätta på den grimman och i ett bocksprång träffade den mig olyckligt på låret.
¤ ett annat föl som var rätt kaxig skulle jag leda in från sommarhagen helt plötsligt reser sig och råkar träffa mig i ansiktet med en hov...
¤ och sista är Lillen när han var runt 10 mån och han fick totalpanik när han såg ett råddjur och vända och kickade iväg...


3 ggr av ett aktivit häst liv sen jag var 3 år... Och då har jag hållt på med föl, unghästar, sura ston, STORA hingstar och gud vet vad... Men tror det är mitt tänkade som hantering och säkerhetstänk som gjort att skadorna hållt sig ifrån mig...  Sen har jag ju blivit trampade på fötterna illa 2 ggr men det var ingetting pga illahanterad häst iaf inte 2:a gången...


Vad tycker ni??? och hur gör ni med en ouppfostrad häst, korrigerar ni eller låter det vara???



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0