Dagens tömkörning

Blev tömkörning dag istället för vila, kände att det bara var ett måste att röra på pollen när vädret var så underbart.

Tömkörde ungefär 30-35 min och idag var det mest fokus på lösgöra honom och lägga ner honom lågt och verkligen få upp ryggen.
Inget nytt introducerades utan vi gjorde mera en sammanfattning av veckan pass och checkade av vad som fastnat och inte fastnat.

I början så jobbade vi mkt i skritt med 10-15 m volter i varje hörn och sen la vi xtra krut på rakriktningen och att han skulle tänja lite men även komma tillbaka lagom till nästa hörn.
Sen gjorde jag även så att ur volterna så bad jag om trav så han aktiverade bakbenen ytterligare och verkligen tryckte ut ur volten för att sakta av och skritta in i nästa volt eller på långsidan.

Gjorde detta i båda varven och han var riktigt riktigt laddad och var svår att hålla i skritt vissa stunder men fick ut det jag ville.

sen när jag skulle byta varv vilket jag gjorde ofta så vände jag över ridbanan och la in en halt vid X och ryggade nått steg för att sen gå fram igen. Ryggningarna kunde han ha gjort lite bättre men han hade så mkt framåttänkt och energi idag så han la liksom inte fokus på dom och som sagt för mig så är framåtbjudningen A och O.

Galopparbetet blev med största fokus att få honom så låg i form som möjligt och verkligen stretcha ut överlinjen...
Kan säga att Lillen överraskade mig enormt!!! Och återigen visade sin arbetesvilja och vilja att göra rätt. För som vi alla vet så är det gryt jobbigt för hästarna att verkligen komma ner lågt och djupt i galopp utan att sakta av eller öka...
Men Lillen la ner i en lång och låg i galoppen och ändrade inte takt eller ökade utan gick kvar in sin vanliga arbetsgalopp och lät mig lägga ner honom...
Han bröt av någongång sådär i varje varv men drev igång honom igen och då fortsätta han...

Sen så var han trött och tror att han var lite överambitiös, min lilla skrutt <3 men blev en lite längre avskrittningspromenad där även tömkörningsgjorden åkte av och han verkligen fick slappa...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0