Islandshäst, friser, KWPN ???

Svar på fråga ställd av Sofie, tyvärr hon ingen blogg jag kunde länka till...

Vilken ska vi börja med??? Ta det roliga först kanske...

• Vilken hästras skulle du kunna tänka dig att ha istället för halvblod eller liknade???

- Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att ha en islandshäst. En lite större då så det inte ser ut att hästen har 6 ben hihi med ändå massa på den.
Skulle vilja ha en 5 gångare med bra gångarter fast en 4 gångare med riktigt bra gångarter säger man ju inte nej till heller.
Skulle iaf vilja tävla och träna med den.
Tycker faktiskt att isisar är himla roliga att rida och fin såna som är grymt fina oxå :)

Tanken fanns för några år sen om isis men än så länge så vill jag satsa mera på hoppning och dressyr... Men vem vet nångång i mitt liv töltar det kanske in en isis :)

Sen skulle jag kunna tänka mig ett Eng fullblod, KWPN, Friser...

KWPN - då jag ridit ett par som var så grymt roliga och posetiva. + att dom oftast rör sig trevlig och är en sportig typ.

Eng Fullblod - bara för en kompis hade en urläcker för några år sen och sen så diggar jag huvudet på dom...

Friser - behövs det någon förklaring???

Sen till den andra frågan...

• Finns det någon hästras du inte kan tänka dig???

Ja det finns två som jag på rak arm inte skulle vilja ha av olika anledningar och heller inte skulle kolla på i annons.

Första är arab. Typ araber i alla former och typer. Har svårt för dom och har alltid haft det. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men många ( säger inte alla) är ju åt det nervösa hållet och sen så vill jag ha lite mera massa på hästarna. Inte ardenner massa men liksom lite power... Tycker att tex dom egyptiska är enormt fina att se på men för mig är det typ allt...

Sen har vi travare - varmblods travare. Det är inte min typ av häst. Dom har oftast inte dom kvalitéerna som jag letar hos en häst och är för markbundna för min typ av smak. Sen vill jag ha 3 stabila gångarter vilket ytterst få travare har och ja travare är en ras som för mig går bort... Den passar inte mig och tror att varken jag eller travare hade trivts då jag har för höga ambitioner och tror det hade blivit fel långsiktigt med en egen.


Sen vill jag klargöra att jag har inget emot varken raserna i sig eller folk som har dom utan detta är bara så som jag känner och tycker och vissa raser passar man bara inte ihop med eller dom passar inte det man vill hålla på med.
Tycker att man ska skaffa sig en häst som passar ens mål och visioner, en häst som faktiskt kan ta en dit så man inte sitter och pressar på en häst som inte har möjligheterna till ens mål.


Kommentarer
Postat av: Zandra

Skönt att se att man inte är ensam om att finna araber ointressanta =P

2012-03-30 @ 12:36:47
URL: http://zandrai.blogg.se/
Postat av: elin farago

Vilken tur vi lever i en värld där alla tycker olika, även om vi tycker ganska lika :) :)



Även jag har raser jag inte skulle passa med, elelr välja.



Just araber är jag kanske inte heller så förtjust i, dock kan ANGLOarab gå hem hos mig.

just angloarab finns i mycket av halvblodsaveln.

2012-03-30 @ 23:10:10
URL: http://elinfarago.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0