sommarbete eller inte???

Vissa av er har säkert redan släppt på bete och andra inte... Jag är väl en av dom som inte släppt  ;) Eller han går i sommarhagen med dom andra med får komma in på nätterna precis som vanligt...


Så nu tänkte jag ge min syn på bete och även fråga er... -Släpper ni era hästar på bete och vilar dom då eller går dom som vanligt?

Jag har typ "uppvuxen" med att hästarna har ungefär samma rutiner året runt mao dom går ut på morgonen och in på kvällarna året runt i alla väder och i alla lägen. Första gången jag hade en häst som gick ute på natten var 2009 och då gick Lillen ute 2 nätter sen tog jag hem honom igen...
Sen gick dom ute på nätterna ibland sommaren 2010 men inne på dagarna pga värmen.

Sen förra året så var det mera utevistelse men i typ 2 ½ månad så tog jag hand om in/utsläpp på mina två med undantag för vissa nätter osv då dom fick gå ute.
Sen så gick ju Lillen på bete förra sommaren men han var väl typ bara borta 6-7 veckor då det gick helt åt skogen med det betet och han förlorade ca 100 kg + drog på sig rejäl mugg, en rejäl sårskada på knäet...

Så varför har jag Lillen inne och varför tycker jag dom ska in på nätterna???

Jo iom att jag alltid hållit på hästar som tävlat och tränat hårt även på sommrarna så vill man att dom ska få vila något på dygnet. För visst vilar dom lite ute men inte alls på samma sätt som inne där dom inte behöver hålla koll på nått. Detta är ytterst viktigt på Lillen då han måste få vila och återhämta sig från jobb..

Sen så vill jag att dom får komma in från alla insekter, få äta men även vila magarna från allt gräs och ja få lite OFF...

Jag tycker absolut inte det är fel att ha ute sina hästar 24/7 på sommaren men jag tycker att rider man och tex tävlar å tränar så ska hästen få komma in och pausa. Sen om det är på dagtid eller nattid spelar ingen roll.
Hästarna blir mer trött av att gå ute iom att dom inte får samma vila som inne vilket gör att det tar längre tid för dom att återhämta sig från träning.
Sen kan jag i vissa fall och nu skall jag påpeka i vissa fall att det känns som folk släpper ut sina hästar på sommaren pga lättja... Då behövs det liksom inte mockas, fodras och i värsta fall inte ens kolla till sin häst varje dag... Utan man rider en sväng och sen slänger ut hästen i hagen igen... Sån som skall promt ha ute sin häst även om dom klagar på att den är seg och trött eller för tjock... PINSAMT om ni frågar mig och
är det inte rätt uppenbart då att den behöver vila och få off från gräset?! Nää utan då skall ägaren ha "stallsemester"... löjligt....

Lillen tar jag även in för att annars kommer muggen som på beställning då daggen i gräset + en överkänslig mugghäst är ingen bra kombination så han hinner liksom inte torka så då får han stå inne den "blöta" delen av dygnet och sen gå ut när daggen försvinner på morgonen.
Han är även en sån häst som blir trött av dygnet runt och han är även en lekfull häst med en räv bakom varje öra som gör att han behöver få vila från busandet i hagen och komma in och sova i boxen...
Sen känns det säkrare att ha dom inne på nätterna om det plötsligt bryter ut värsta ovädret eller hästarna bryter sig ut ur hagen... Allt sånt är lättare när det är ljust och finns folk som kan hjälpa till...


Lillen kommer säkert gå ute 24/7 någongång i sommar men det kommer vara när han vilar och ingen längre period.

Rörigt inlägg men som sagt jag är en person som vill ha in hästen på natten och som tycker att hästar som presterar skall in för att få vila och kanske få i sig lite kraft osv. Sen så är jag ju ingen som tycker att man är konstig för man låter sin häst gå ute på nätterna även om den jobbas utan det är var och ens val men jag vill ha in min häst.

Sen skall jag tillägga att vi har helt fantastiska sommarhagar där jag står, stora och rejält med bra bete och inte en massa skit som hästarna inte äter utan gräs i en bra höjd som klarar av 9 hästar som går där från typ maj - början på okt. utan att det blir glest med mat... Så det är inga problem eller en faktor till varför jag tar in.

Så vad väljer ni??? Inne eller ute på sommrarna???


Kommentarer
Postat av: elin farago

Alla ställer ju sig olika i denna fråga, inne/ute på sommaren osv jag är nog lite mitt imellan.

Min tävlas ganska sparsamt som det är nu, men ska vi iväg o träna/tävla får hon stå inne en del för att vila upp sig annars blir hon helt enkelt för trött om hon står ute för mycket.

2012-05-16 @ 22:21:00
URL: http://elinfarago.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej =O)

Tycker du har rätt i att det kan va bra med vila inne om du har en häst i träning. Vi har det så lyxit att vi kan se och höra våra hästar hela dyngnet. Ser vi att de bara står och hänger en het sommadag tar vi in de till ett svalare stall. Men det jag tycker är vicktigt är att man inte behandlar sina hästar som att de är gjorda av glas. De tål mycket mer än vad vi tror. Men klart läs din häst och se va den mårbra av. Jag har varit i stall där mina hästar gott ute hela natten och i stall där de tass in varge natt, mina hästar verkar trivas i båda. Men tror nog hästarna behöver vara ute i naturen och vara hästar, Vara i flock och bli lite härdade av naturens krafter. Jag tror på en friskare häst då. När man har egen gård så är det mycket arbete på sommaren och man kan sega att man bytar ut fodring och mockning med att röga gräs, Vattna mer, måla, osv sådant man inte kan göra på vinten. Ett roligt innlägg där en diskution kan komma upp=O)pusssss

2012-05-16 @ 23:21:50
Postat av: Lisa

Man får helt enkelt gå efter vad som passar hästen bäst. Mina hästar har aldrig haft problem med att tävlas i dressyr upp tom LA och ändå gå på bete. Men då tar man ju naturligtvis in vid extremväder och när bitdjuren är som värst. Så det blir ju inte riktigt bete 24/7. Men alla gör som dom själva vill. Hade jag haft en fet häst som inte orkar jobba för den ätit för mkt gräs så hade jag inte släppt på bete. Smaken är som baken ;)

2012-05-17 @ 10:39:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0