Varför tömkör inte flera???

Nått jag har funderat på ett tag är varför tömkör inte folk sina hästar mera???
Som ni vet så tömkör jag en hel del och tycker detta är ett grymt sätt att komma åt problem, se hur hästen rör sig i arbete, utbilda ja listan kan göras lång vad tömkörning är bra för och då kan man fråga sig VARFÖR är det så få som utnyttjar denna enormt bra aktivit sättet för sin häst??
Är det för att kunskapen inte finns där? För att man är trångsynt eller ren lathet???
Jag fick lära mig att tömköra för några år sen, rättare sagt typ 6 år sen eller nått och sen 4 år så har jag satt in detta i hästarnas scheman på ett eller annat sätt. Hade tom perioder på tex Beauty där jag endast tömkörde och lt ridningen utebli.
Men om vi ska snacka nutid så använder jag tömkörningen dels som helt vanligt jobb på Lillen. Sen använder jag även det om jag tex stöter på ett problem i ridningen tex att han sitter fast någonstans och jag inte får loss det uppsatt. Istället för att sitta och tjafsa och skapa ett problem eller ännu mera späning så tar jag igenom det på töm. Varför?! jo för på töm så har Lillen ENDAST sin egna vikt att balensera upp och endast sig själv att ha koll på än om jag satt där uppe.
Han är helt fri från en vinlig pilot som kanske kommer i obalans, tappar humöret eller ja vad nu som kan hända utan han har sin pilot ( mig) på marken och där kan jag få tappa balansen, stå som en hösäck och ja alla olater utan att jag ens inverkar på hans balans eller stör honom.
Och på töm får jag i princip alltid löst om vi har nått problem. Galoppfattningarna som vi haft rediga problem med då det i vänster oftast blivit fel galopp dom problemen tog vi på töm och nu sitter dom nästan om man bortser från lite sparkar och bocksprång men han gör dom bra och springer inte iväg osv.
Jag började även med ryggningar och öppnor på töm och dom har jag inte ens lagt in i ridningen än helt då han behöver bli stadigare i dom.
Men om vi skall återgå till varför detta inlägget skrivs är för varför jobbar inte folk sina hästar mera på töm eller ens lina??? vet en hel del hästar som skulle behöva testas på töm då dom sitter fast som jädra armeringsjärn i sidorna och det liksom inte händer nått då spänner sig hästen så kanske ryttaren kommer i obalans och då rids inte hästen loss eller i vissa fall så kanske faktiskt inte ens ryttare vet hur man rider sin häst lösgjord. Ja dom finns!
Du kan göra precis samma saker på töm som du kan uppsuttet så där finns liksom inga hinder. Har man inte  kunskap om det? Då tar man hjälp av någon som kan och kan lära ut.
Dom flesta hästar kan tömköras och har dom svårt att förstå eller acceptera det så övar man på det tills dom gör det, oftast är det missförstånd och ovana som gör att dom kan bl lite stressade osv.
Oftast så får man en mkt avslappnad häst där tex steget blir bättre och muskler byggs lätt på töm.
Sen får du själv xtra motion och det är ju aldrig fel det heller ;)
Ja dom ni ser kan jag göra listan ännu längre och nu en fråga till er - Tömkör eller linar ni era hästar? och om inte varför gör ni inte det???
image description

Kommentarer
Postat av: Lotta

Du får gärna komma och tömköra Wille, kan lova att du aldrig mer vill göra det ;)

Han går inte fram för fem öre på töm utan är segare än segaste kola och varken jag eller mina tränare lyckas få honom till den bärighet och balans som man får i ridningen. Galopp på töm ska vi inte tala om då den blir extremt markbunden och springig medans han under ryttare galopperar riktigt bra..

I övrigt tycker jag tömkörning är kanonbra men vissa individer funkar det bara inte på och jag har en sån..!

2012-05-01 @ 13:19:13
Postat av: johanna

Hjälp mig välja mellan vilket schabrak jag ska köpa. John whitaker eller schockemöhle? Inlägget hittar du här http://teamryttare.blogg.se/2012/may/schabrak.html# .

Tack på förhand!

2012-05-01 @ 16:42:23
URL: http://teamryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0